Kun tavoitteena on luoda omia ääniefektejä, erityisesti videopelejä varten, on olennaista ymmärtää, kuinka erilaiset äänet voidaan yhdistää luomaan toivottu vaikutus. Esimerkiksi räjähdysefektien luomisessa on mahdollista käyttää valmiita ilmaisia ääniefektejä, mutta jos niihin ei ole kuin 1-2 variaatiota, näiden yksipuolinen käyttö voi aiheuttaa tylsyyttä pelikokemuksessa. Samanlainen ääni toistettuna useasti voi puuduttaa pelaajaa, kun taas liian erilaisten äänien yhdistelmä voi hämmentää (esimerkiksi sotadokumentista ja sarjakuvasta otettujen efektien yhdistäminen).
Erilaisia ääniefektejä on saatavilla monista lähteistä. Esimerkiksi Sonniss tarjoaa ilmaisia äänipaketteja, jotka sisältävät useita gigatavuja erilaisia efektejä. Nämä paketit kattavat useita vuosia ja ovat olleet hyödyllisiä monissa pelikehitysprojekteissa. Mutta kun tarkastellaan esimerkiksi näitä ilmaisia räjähdysääniä ja asetetaan ne samalle raidalle, voi huomata, etteivät kaikki äänet sovellu kaikkiin peleihin. Tässä prosessissa on tärkeää opetella tunnistamaan, mistä elementeistä ääniefekti koostuu.
Efektin elementit
Äänien suunnittelussa voi havaita esimerkiksi erilaisia äänen osia, kuten huminan, jysähdyksen, rahinan ja muita erityisiä ääniä. Kun elementit on tunnistettu, voimme luoda uusia efektejä yhdistelemällä elementtejä. Toinen hyödyllinen resurssi ääniefektien etsimiseen on Freesound, josta löytyy ilmaisia ääniefektejä eri tekijöiltä. Etsittäessä esimerkiksi ”gravel” (sora) ääniä, saattaa löytyä tuhansia vaihtoehtoja. Kiinnitä huomiota käytettävien äänien lisensseihin. Creative Commons 0 (CC0) -lisenssi sallii äänien vapaan käytön ilman tekijänoikeudellisia rajoituksia. Kun sopiva ääniefekti on valittu, se voidaan ladata ja lisätä ääniprojektiin.
Ääniprojektissa voidaan käyttää useita raitoja eri ääniefektien yhdistämiseen. Esimerkiksi valitun soran rahinan voi tuoda projektiin ja sovittaa sen muiden äänien kanssa. Äänien sävyä voidaan muokata esimerkiksi madaltamalla niitä käyttämällä työkaluja kuten ReaPitch. Näin saadaan aikaan erilaisia vaikutuksia ja luodaan uusia äänimaisemia.
Lisäksi räjähdysefektien tehostamiseksi voidaan käyttää rumpusoundeja, kuten bassorummun iskuja. Esimerkiksi Addictive Drums -pluginin avulla voidaan lisätä rumpusoundeja äänimaisemaan, jolloin saadaan aikaan jysähtävä ja dynaaminen räjähdysääni.
Entä jos haluamme matalan ”vuuum”-soundin räjähdyksen pohjalle? Tämä saavutetaan madaltamalla raidan taajuutta ja hyödyntämällä Tone Generator JS:ää, joka luo siniaallon. Tone Generatorin avulla määritellään haluttu taajuus, joka tässä tapauksessa aloitetaan 20 hertsistä ja säädellään ylöspäin, kunnes saavutetaan sopiva matala taajuus, esimerkiksi 120 hertsiä. Sitten raita automatisoidaan ’trim’-painikkeesta ja asetetaan taajuus putoamaan ajan myötä.
Muista pienentää raidan äänenvoimakkuutta ennen kuin käytät generaattoreita, sillä ne voivat olla hyvin äänekkäitä.
Seuraavaksi lisätään äänimaisemaan white noise -generaattori. Tämän jälkeen EQ (Equalizer) tuo lisää muokkausmahdollisuuksia äänelle. EQ:lla voidaan säädellä äänen muotoa. Voimme vähentää ylätaajuuksia, mikä tekee siitä vähemmän terävän.
Tämän jälkeen prosessissa hyödynnetään ReaEQ:ta, jolla voidaan säädellä taajuuden liikettä ajan mittaan. White noise siis avautuu ja sulkeutuu Envelope-asetusten mukaisesti.
Bassorummun soundiin lisätään syvyyttä käyttämällä erilaisia efektejä, kuten kaikua, eli reverbiä. Esimerkiksi Valhalla Super Massive on ilmainen kaiku-plugin, joka mahdollistaa soundin keston sekä feedbackin säätämisen. Lisäksi käytetään Bit Crusher -efektiä, kuten Dead Duck Bit Crusher, jolla voidaan muuttaa äänen bittimäärää ja taajuusaluetta (luoden jopa 8-bittiseltä kuulostavan ääniefektin).
Lisätään rumpusaundiin myös EQ:ta säätämällä basso- ja korkeita taajuuksia.
Lopuksi käytetään Master-raidalla kompressoria, kuten VladG Limiter N°6, tasapainottamaan äänenvoimakkuutta ja parantamaan kokonaisuutta. Kompressori auttaa hallitsemaan äänenvoimakkuuden dynamiikkaa.
Tämän jälkeen ääneen lisätään volume filter, joka auttaa hallitsemaan äänenvoimakkuuden muutoksia ajan mittaan, koska haluamme, että jokainen ääni soi vain tietyissä kohdissa. Valitse raita ja paina näppäimistötä ’V’, joka avaa Volume envelopen, johon piirtämällä voit vaikuttaa äänenvoimakkuuteen raidan liikkuessa eteenpäin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ääni voi esimerkiksi nousta voimakkuudessa tai taajuudessa korkeammalle ja laskea nopeammin, jotta se ei kiinnitä liikaa huomiota itseensä väärissä kohdissa.
Kun sinulla on hyvä asetelma valmiina, voit muutella soundien järjestystä, kokeilla eri rumpuja, rahinaa eri järjestyksessä ja niin edelleen. Parasta on tietenkin, jos voit nauhoittaa jotain elementtejä itse (rahinaa, suhinaa, kopautuksia), jolloin saat variaatiota niin paljon kuin jaksat tehdä.