Pelin markkinoinnissa lehdistötiedotteiden merkitys on usein aliarvioitu. Lehdistötiedote on tehokas väline saavuttaa laaja yleisö yksinkertaisella ja kustannustehokkaalla tavalla. Kun hyvin muotoiltu lehdistötiedote julkaistaan alustalla, joka on laajasti nähtävillä, eri julkaisut voivat ottaa tämän tiedotteen ja julkaista sen omilla sivuillaan. Vaikka jokainen julkaisu ei tee syvällistä analyysiä tiedotteesta, itse tiedotteen leviäminen useisiin lähteisiin luo pelille näkyvyyttä ja uskottavuutta. Lehdistötiedotteen hyvä sisältö, kuten kuvat ja kiinnostava tieto, voi houkutella monia julkaisuja käyttämään sitä, mikä puolestaan tuottaa backlinkkejä ja parantaa projektin näkyvyyttä internetissä. Kun pelistä mainitaan useissa lähteissä, pelaajille syntyy käsitys pelin merkityksellisyydestä ja tunnettavuudesta. Toistuva maininta eri medioissa vahvistaa käsitystä pelin aitoudesta ja merkittävyydestä.
Esimerkkinä tästä, katsotaan miten Splittown-pelin lehdistötiedote, eli press release, luotiin ja levitettiin. Tämä prosessi alkaa valitsemalla sopiva alusta lehdistötiedotteelle, kuten GamesPress.com, joka on erikoistunut juuri pelialan tiedotteiden levittämiseen. Rekisteröitymällä tällaiselle sivustolle, on mahdollista lähettää omia lehdistötiedotteita, jotka ovat suoraan kohdistettuja pelialan toimijoille ja median edustajille.
Splittownin lehdistötiedote
Splittownin tapauksessa lehdistötiedote julkaistiin juuri ennen Steamin Next Fest -tapahtumaa, mikä oli ajankohtaista ja tärkeää pelin markkinoinnille. Tiedotteessa korostettiin pelin keskeisiä elementtejä, kuten pelin tarinaa ja ominaisuuksia, selkeästi ja kiinnostavasti. Hyvä, tarttuva otsikko ja helppolukuiset kappaleet ovat keskeisiä elementtejä tiedotteen tehokkuudessa. Lehdistötiedotteen pitäisi vastata nopeasti kysymyksiin: ”mitä?”, ”missä?”, ”milloin?” Kun tämä on pois alta, voit miettiä mitä muita kysymyksiä pelistä kiinnostuneilla voisi olla ja vastaa sitten niihin.
Tiedotteen lopussa on linkki, joka ohjaa lukijat suoraan pelin sivuille, eli ”landing pagelle”. Sen tarkoitus on, että kun kävijä saapuu sivulle, hän voi heti tehdä päätöksiä liittyen peliin, kuten lisätä pelin toivelistalleen Steamissa tai rekisteröityä postituslistalle. Tavoite on pitää kävijän kiinnostus yllä ja kannustaa häntä toimimaan, eikä vain ohjata häntä siirtämään sivu kirjanmerkkeihin ja unohtamaan se sinne.
On tärkeää ymmärtää, miten tieto esitetään yleisölle. Esimerkkitiedotteessa puhutaan Steam Next Festistä, joka on muutaman kerran vuodessa järjestettävä tapahtuma Steamissä, jossa esitellen uusia demoja. Tässä tilanteessa ensisijainen tehtävämme on luoda koukuttava otsikko, joka herättää huomion ja saa journalistit kiinnostumaan. Otsikko ”All-Seeing Eye launches new Splittown demo for Steam Next Fest” tekee juuri sen. Se on lyhyt, ytimekäs ja informatiivinen, ilman turhaa hypeä ja välttää pitkän sekavan tekstin, joka saattaisi sekoittaa lukijan. Sen sijaan keskitymme esittelemään pelin ominaisuudet ja tarinankerronnan leipätekstin kautta.
Lehdistötiedotteiden alussa kerrotaan, mistä tiedote on peräisin. Koska All-Seeing Eye sijaitsee Oulussa, tämä tieto sisällytetään viestiin. Leipäteksti tarjoaa meille mahdollisuuden kertoa yksityiskohtaisesti pelistä, sen kehityksestä ja siitä, mitä yleisö voi odottaa. Tämän viestin tulee olla selkeä ja keskittyä olennaiseen: mitä peli on ja miksi se on kiinnostava.
Meidän intohimomme ja innostuksemme näkyy siinä, kuinka kuvailemme peliä. Esittelemme Splittownin, nostalgisen point-and-click-seikkailupelin, joka on saanut inspiraatiota 90-luvun klassikoista. Tällä tavalla annamme potentiaaliselle pelaajalle kuvan siitä, millainen kokemus häntä odottaa, ilman että lähdemme harhailemaan aiheesta tai täyttämään tekstiä tarpeettomilla yksityiskohdilla.
Seuraavassa kappaleessa sukellamme syvemmälle itse pelin tarinaan ja mekaniikkoihin. Kerromme päähenkilöstä, Leonard Nimbystä, entisestä top-agentista IM5:stä ja hänen tehtävästään saada takaisin varastettu shrink ray -kutistussäde. Tässä osassa korostamme pelin haastavia tehtäviä, erilaisia esineitä, joita pelaajan on kerättävä, sekä ”battles of wit”, järjen mittelöitä hauskojen hahmojen kanssa. Tällainen kuvaus auttaa lukijaa visualisoimaan pelin sisällön ja herättämään kiinnostusta.
Lisäksi tuomme esille pelintekijöiden kommentteja ja lainauksia. Nämä antavat syvemmän käsityksen pelin takana olevasta inspiraatiosta ja motiiveista. Mitä pidemmälle tekstissä edetään, sitä enemmän keskitytään pelin kehityksen syvällisempään ymmärtämiseen ja sen takana oleviin inspiraatioihin.
Lopuksi palaamme käytännön tietoihin: demon kesto, noin tunti, ja sen saatavuus alustoille kuten Windows, MacOS ja Linux. Tärkeää on myös mainita, että demo on ladattavissa Steamistä. Lopuksi linkitämme lukijan toimintaan, kuten pelin esittelysivulle Steamissa, jossa he voivat asettaa muistutuksen tai tehdä muita toimenpiteitä, kuten ostaa pelin. Tämä on olennaista, koska se luo suoran yhteyden lukijan ja pelin välille.