Pelisuunnittelija ei pelaa vain huvin vuoksi. Tavoite on peliin eläytymisen sijaan ymmärtää, miten tekijät ovat onnistuneet tavoitteissaan. Kaikkea voi parantaa, mutta on tärkeää havaita sekä heikkoudet että vahvuudet. Tässä oppaassa tutkitaan, miten voimme oppia muilta kehittäjiltä, jotka ovat tehneet valtavan työmäärän oman pelinsä eteen. Jos pelistä puuttuu jotain, kehittäjä luultavasti tietää sen. Hänellä voi olla pitkä lista ominaisuuksia, mutta mahdollisuus toteuttaa niistä vain muutama. Siispä hän on priorisoinut, mikä hänelle on tärkeintä.
AUTS on vanhempi videopeli, joka tarjoaa ainutlaatuista viihdettä ja haasteita pelaajille. Pelin käyttöliittymä ja asetukset saattavat olla hieman epäselviä ensikertalaiselle, mutta pelissä on ominaisuuksia kuten ”player setup” ja eri pelitasot, esimerkiksi ”Inferno level”. Pelin äänimaailma on yksinkertainen ja vaikuttaa siltä, että äänet on tuotettu suulla, mikä tuo peliin omaperäistä charmia.
AUTSin pelattavuus on kiehtovaa ja sisältää monia erikoispiirteitä. Pelin fysiikka on erityisen mielenkiintoinen ja siinä näyttää olevan simuloidut pikselit. Tämä tuo peliin lisää syvyyttä ja realismia. Ohjaaminen ja liikkuminen pelissä vaikuttavat olevan keskeisiä elementtejä ja ne ovat herättäneet kiinnostusta. Pelaaja voi ohjata molempia hahmoja samanaikaisesti, mikä lisää pelin haastavuutta ja monipuolisuutta.
Pelin taistelu- ja toimintakohtaukset ovat näyttäviä. Pelaajat voivat käyttää erilaisia aseita ja tekniikoita toisiaan vastaan. Peli tarjoaa myös erilaisia ympäristöjä, kuten vesialueita ja aaltoja, mikä lisää pelin visuaalista viehätystä. Ääniefektit, vaikka yksinkertaiset, vahvistavat toiminnan tunnetta pelissä.
AUTS on luolalentelygenreä, mikä viittaa luolastossa tapahtuvaan lentelyyn ja räiskintään. AUTS edustaa tämän genren alkuaikoja, joten se oli ajalleen innovatiivinen. Peli sisältää elementtejä, jotka ovat edelleen relevantteja nykypäivän peleissä, kuten moninpeli ja fyysisiin sääntöihin perustuva pelattavuus.
Genreä on kehitetty monella eri tavalla, mutta jos mietitään brändiä ja minkä kokemuksen kehittäjät oletettavasti haluaisivat pelillään antaa, ehkä voimme löytää jotain uuttakin ammennettavaa. Liikkumiseen ja peliympäristöön voisi tehdä parannuksia, kuten lisää tilaa ja mahdollisuutta dash-liikkeisiin. Tällaiset muutokset voisivat tehdä pelistä dynaamisemman ja hauskemman. Ohjaimilla AUTS voisi toimia hyvin party-pelinä, jossa useampi pelaaja voi taistella toisiaan vastaan samanaikaisesti.
AUTS on vaikeasti myytävä tuote nykypäivän markkinoilla. Tämä johtuu sen vanhentuneesta grafiikasta ja pelimekaniikasta.
♞