SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Pelisuunnittelija pelaa: Puupeli 2

Puupeli 2 esittelee merkittäviä muutoksia verrattuna sen edeltäjäänsä, Puupeli 1:een. Tässä pelissä pelaajien ei enää tarvitse klikata jokaisen puun kohdalla erikseen, vaan he voivat kaataa puita pitämällä vain yhtä nappia pohjassa, mikä tekee pelikokemuksesta… erilaisen. Toinen muutos on kellonajan näyttäminen pelissä vain numeroin, mikä tekee ajankulun seuraamisesta hankalampaa.

Puupeli 2:ssa pelaajat kohtaavat myös uuden haasteen: eri puulajien kaatamisen. Pelissä voi kaataa mitä tahansa isoja puita, ei vain koivuja, mikä lisää pelin monipuolisuutta. Puiden kaataminen vie aikaa. Esimerkiksi yhden suuren männyn kaatamiseen voi kulua jopa kahdeksan tuntia peliaikaa. Tämä elementti vaatii pelaajilta ajanhallintaa ja strategista suunnittelua, kun heidän täytyy päättää, minkä tyyppisiin puihin keskittyä saadakseen parhaan hyödyn.

Ruoka hankitaan pelissä edelleen metsästämällä ja eri eläinten, kuten hirvien, metsästäminen on osa selviytymisstrategiaa. Pelaajien on tasapainoteltava ruoan hankinnan ja muiden resurssien, kuten polttopuun keräämisen, välillä.

Puupeli 2 tarjoaa myös kauppajärjestelmän, jossa pelaajat voivat ostaa tarvikkeita, kuten moottorisahan, joka nopeuttaa puun kaatamista mutta vaatii bensiininä täytettävän tankin. Tämä lisää taloudellisen strategian elementtiä peliin, sillä pelaajien on hallittava varojaan tehokkaasti ostosten tekemiseen ja bensiinin hankkimiseen moottorisahaa varten.

Pelin tavoitteena on kerätä tietty määrä rahaa, mutta peli ei oikein kerro, että paljonko.

Pelin dynamiikkaa monimutkaistaa entisestään se, että eläimet eivät enää näy ruudulla, vaan niiden metsästäminen vaatii tarkkaavaisuutta ja ruudun haravointia hiirellä.

Puupeli 2:ssa puiden kasvulla on keskeinen rooli, ja pelaajat voivat joutua odottamaan pitkiäkin aikoja, jotta heidän kaatamansa alueet uudistuvat ja tarjoavat jälleen resursseja. Tämä pakottaa pelaajat suunnittelemaan etukäteen ja ottamaan huomioon pelialueen uusiutumiskyvyn. Erilaiset puulajit ja niiden kasvunopeudet vaikuttavat suoraan pelaajan kykyyn kerätä resursseja ja edetä pelissä.

Pelaajien on myytävä kaatamansa puut saadakseen rahaa, jota he tarvitsevat uusien työkalujen ostamiseen ja perustarpeidensa täyttämiseen. Tämä lisää peliin lisähaasteen, sillä pelaajien on löydettävä tasapaino resurssien keräämisen, myynnin ja investointien välillä.

Harmillisesti pelissä on käynyt niin, että puut kasvavat nopeiten, kun pelaaja on vankilassa, mikä kannustaa pelaajaa tekemään rikoksia. Päivien menetyksellä ei ole haittapuolia, mutta se leikkaa uskomattoman pitkät odotusajat pelistä pois.

Lopuksi, pelin kehittäjät voisivat harkita lisäelementtien, kuten positiivisten ja negatiivisten tapahtumien, lisäämistä peliin. Positiiviset tapahtumat, kuten yllättävä puun kasvun nopeutuminen tai erityiset bonukset, voisivat tarjota pelaajille uusia strategisia mahdollisuuksia ja tehdä pelikokemuksesta entistä palkitsevamman. Samalla negatiiviset tapahtumat, kuten tuholaiset tai äkilliset säämuutokset, voisivat lisätä peliin lisähaasteita ja tehdä siitä ennakoimattomamman.

Edellinen osa: Pelisuunnittelija pelaa: Puupeli