SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Pelisuunnittelija pelaa: Ultimate Tapan Kaikki

Pelisuunnittelija ei pelaa vain huvin vuoksi. Tavoite on peliin eläytymisen sijaan ymmärtää, miten tekijät ovat onnistuneet tavoitteissaan. Kaikkea voi parantaa, mutta on tärkeää havaita sekä heikkoudet että vahvuudet. Tässä oppaassa tutkitaan, miten voimme oppia muilta kehittäjiltä, jotka ovat tehneet valtavan työmäärän oman pelinsä eteen. Jos pelistä puuttuu jotain, kehittäjä luultavasti tietää sen. Hänellä voi olla pitkä lista ominaisuuksia, mutta mahdollisuus toteuttaa niistä vain muutama. Siispä hän on priorisoinut, mikä hänelle on tärkeintä.

Ultimate Tapan Kaikki, eli UTK, on Suomipelien klassikko. Pelin aikana pelaajan on ammuttava vihollisia, jotka ilmestyvät eri puolille kenttää. Hyvä musiikki luo tunnelmallisen taustan tapahtumille.

”Strafe” eli sivuttaisliike on nykyään erottamaton osa pelaamista. UTK:ssa tämä mekaniikka tuo haastetta peliin, sillä pelaajan täytyy olla nopea ja tarkka liikkeissään ja ampumisessaan, eikä pelaajan kulma muutu osoittamaan vihollista, vaikka hän liikkuisikin sivuttain. Piilossa olevia vihollisia on myös joskus hankala löytää, mikä ei varsinaisesti tue mekanisesti pelin ydinkokemusta.

Pelaajalla on käytössään erilaisia aseita, kuten automaattiaseita, kranaatinheittimiä ja haulikoita. Pelaajan on myös hallittava ammusten käyttöä, sillä niitä on rajallisesti.

Pelin grafiikka on mielenkiintoinen yhdistelmä erilaisia elementtejä. Viholliset ja ympäristö ovat suunniteltu huolellisesti, tuoden peliin uniikin tunnelman. Grafiikassa käytetään paljon tummia sävyjä, mutta myös kirkkaita värejä, jotka tuovat kontrastia pelimaailmaan. Pelin efektit, kuten räjähdykset ja valotehosteet lisäävät pelin intensiteettiä.

Peli sisältää myös taloudellisen elementin, jossa pelaajat voivat myydä ja ostaa varusteita. Tämä strateginen aspekti antaa pelaajille mahdollisuuden suunnitella ja kehittää omaa pelityyliään. Pelaajat voivat päivittää aseitaan ja hankkia uusia varusteita, jotka auttavat selviytymään pelin haastavammissa osissa.

Ultimaattinen Tapan Kaikki -kokemus?

Mikä on kokemus, jonka haluamme tarjota pelaajalle? Pelin keskeinen tunnelma ja fiilis määrittävät suunnittelun suuntaa. Usein pelejä verrataan genren merkittävimpiin teoksiin, kuten Doom tai Dark Souls, jotka ovat luoneet omanlaisensa standardit. Tässä tapauksessa pelin toiminta tuo mieleen Doomin, mutta kentät, tavoitteet ja ankara rangaistus epäonnistumisesta saavat pelin tuntumaan enemmän selviytymiseltä.

Erityisesti Doomissa koetaan voimakas ”power fantasy”, jossa pelaaja voi selviytyä vihollisista melko helposti. Viholliset voivat näyttää pelottavilta, mutta ne liikkuvat melko hitaasti ja ampuvat säästeliäästi. Tämä ei pidä paikkaansa UTK:ssa. Olisi kiinnostavaa luoda erilainen kokemus, jossa selviytyminen on haastavampaa ja vaatii enemmän suunnittelua ja taitoa.

Tarkastellaan pelimekaniikkoja, jotka tukevat tätä selviytymiskokemusta. Pelaajalle annetaan mahdollisuus suunnitella ja valmistautua kohtaamiinsa haasteisiin. Esimerkiksi miinat ja C4-räjähteet antavat mahdollisuuden luoda ansan ja houkutella viholliset siihen. Tämä lisää strategista elementtiä peliin, mutta samalla se tuo mukanaan tuurin elementin, joka voi tehdä kokemuksesta epävarman.

Ehkä peliin voitaisiin tuoda elementtejä, jotka muistuttavat elokuvaa ”Die Hard”. Tämä sisältäisi esimerkiksi stuntteja ja muita toiminnallisia elementtejä, jotka tuovat mieleen elokuvan ikoniset kohtaukset. Tällaiset elementit, kuten nopeat pakenemiset ja vihollisten houkuttelu ansaan, voisivat lisätä pelin dynaamisuutta ja tehdä siitä entistä viihdyttävämmän.

Olisi myös mukava, että pelaaja voisi välttää ottamasta vahinkoa. Tähän voitaisiin liittää bonusjärjestelmä, joka palkitsee pelaajia huomaamattomuudesta, resurssien säästeliäästä käytöstä ja hiljaisesta etenemisestä. Tämä rohkaisisi pelaajia suunnittelemaan toimintansa tarkasti ja käyttämään luovuuttaan selviytyäkseen. Nykyisellään tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, koska vihollistulta on lähes mahdotonta välttää paitsi tuurilla.

Pelin suurimpana haasteena on vihollisten käyttäytyminen ja pelimekaniikan tasapainottaminen. Viholliset havaitsevat pelaajan helposti, mikä voi tehdä suunnitelmallisen lähestymistavan toteuttamisesta vaikeaa. Tämän ratkaisemiseksi peliin voitaisiin lisätä keinoja, jotka auttavat pelaajaa havaitsemaan viholliset ennen kuin he havaitsevat pelaajan. Tämä voisi sisältää äänivihjeitä tai valvontakameroita, jotka auttavat pelaajaa ennakoida vihollisten liikkeitä ja suunnitella toimintansa sen mukaan.

Lisäksi peliin voisi sisällyttää erilaisia taktisia elementtejä, jotka auttavat pelaajaa hallitsemaan ympäristöään ja vihollisia. Tämä voisi sisältää esimerkiksi syöksymekaniikan tai sprinttausominaisuuden, jotka mahdollistavat nopeat liikkeet ja vihollisten hämäämisen.

https://suomigamehub.com/pelit/ultimate-tapan-kaikki/