SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Säveltäminen teorian avulla

Jos olet aloittamassa musiikin tekemistä ja haluaisit ymmärtää, miten sovittaa yhteen eri sointuja, instrumentteja ja rytmejä, tämä opas on juuri sinulle. Käytämme esimerkkinä yksinkertaista projektia, jossa on aluksi vain yksi pianoraita. Aluksi, otamme käsittelyyn pianoraidalla nauhoitetut soinnut, jotka ovat erilaisia molli- ja duurisointuja. Huomaamme, että nämä soinnut eivät ole täsmälleen ajastettu tahtiruudukkoon. Tämä on hyvin yleinen ongelma, erityisesti jos et ole käyttänyt metronomia soiton aikana.

Aloitamme korjaamalla tämän. Aktivoimme ensin metronomin työkalupalkista ja kuuntelemme, kuinka soinnut istuvat ruudukkoon. Jos rytmi on suurin piirtein oikea, voimme korjata sen tarkasti digitaalisesti. Valitsemme kaikki nuotit ja siirrämme ne alkuun. Sitten käytämme Alt-näppäintä, jonka avulla voimme muuttaa kursorin raahauskursoriksi. Tämän jälkeen vetämällä nuotteja saamme ne istumaan tahtiruudukkoon. Voimme vielä kvantisoida eli ajoittaa nuotit täsmälleen oikeisiin kohtiin ruudukolla. Tämä on yksi MIDI-teknologian suurista eduista: voimme jälkikäteen muokata soittoa.

Seuraavaksi lisäämme rumpuraidan. Tässä esimerkissä käytämme Addictive Drums 2 -pluginia, mutta markkinoilla on myös monia ilmaisia vaihtoehtoja. Valitsemme Beats-osion ja asetamme genrenä rock. Kun rumpuraita on valmis, huomaamme että pianoraita on liian pitkä verrattuna uuteen rumpuraitaan. Voimme korjata tämän leikkaamalla pianoraidan samaan mittaan kuin rumpuraita. Tämän jälkeen voimme käyttää ’liimaa nämä’ -toimintoa, joka tekee leikkeestä juuri sen mittaisen kuin olemme asettaneet.

Kun perusraiteet ovat kunnossa, voimme alkaa lisätä muita instrumentteja. Esimerkiksi bassoraita antaa kappaleelle lisää syvyyttä. Kopioimme pianoraidan ja liitämme sen uudelle bassoraidalle. Poistamme vanhat nuotit ja valitsemme uuden instrumentin, kuten OB-Xd-syntikan slap-bassosoundin. Käytämme Reaperin silmäkuvaketta, joka näyttää meille pianoraidan nuotit samalla kun lisäämme bassoraitaan omia nuottejamme. Näin voimme helposti sovittaa bassolinjan yhteen pianon kanssa. Kun olemme tehneet yhden toistuvan osan, voimme kopioida sen ja liittää sen seuraaviin tahteihin.

Lopuksi on tärkeää mainita, että kaikki tämä on vain esimerkki siitä, kuinka voimme työskennellä eri elementtien kanssa musiikin luomisprosessissa. Samat periaatteet pätevät monenlaisiin instrumentteihin ja musiikkityyleihin. Tärkeintä on löytää oma tapasi tuoda luovuutesi kuuluviin.

Kun astumme musiikin tuottamisen maailmaan, jokainen projekti alkaa yleensä suoraviivaisella ajatuksella. Se on kuin raakamateriaali, josta alamme veistää. Mutta miten tehdä siitä jotain enemmän, jotain mielenkiintoisempaa? Katsotaanpa.

Aloitetaan vaikkapa asettamalla tempo 140 BPM:iin. Tämä antaa kappaleelle energistä pohjavirtausta. Seuraavaksi ryhdytään muokkaamaan ensimmäistä osiota. Ehkä haluat, että jotkut nuotit toistuvat nopeammin. Tämä voidaan saavuttaa yksinkertaisesti puolittamalla nuottien kestot ja sovittamalla ne tiiviimmin yhteen. Kun olet tehnyt tämän, koko osio voidaan kopioida ja aloittaa seuraavasta iskusta.

Mikä tekee tästä vielä mielenkiintoisemman, on, että voimme liittää tämän uudelleenmuokatun osion kappaleen pohjasäveliin. Tämä luo monimutkaisemman rakenteen ja antaa syvyyttä sävellykselle. Metronomi ei enää ole välttämätön, sillä meillä on jo rumpuraita perustana. Käyttämällä pikakomentoja, kuten Ctrl+C ja Ctrl+V  , saamme nopeasti lisättyä uusia osioita.

Pianon lisääminen voi tuoda lisää värejä palettiimme. OB-Xd tai jokin muu jousisoitin, kuten slow strings, voivat antaa kappaleelle aivan uuden ulottuvuuden. Jos huomaat, että jokin instrumentti kuulostaa liian matalalta, tai ehkä jopa hölmöltä, ei hätää. Yksi vaihtoehto on transponoida koko osio yhtä oktaavia korkeammalle. Tämä voidaan tehdä yksinkertaisesti valitsemalla ”View” ja sitten ”Event Properties”, tai käyttämällä pikakomennon CTRL-F2. Jokainen nuotti siirtyy yhden oktavin ylöspäin ja yhtäkkiä kaikki kuulostaa paremmalta.

Jatketaanpa vielä lisäämällä uusi raita. Analog Lab 4 voisi olla sopiva valinta, vaikka saatavilla olisi uudempiakin versioita. Kun ohjelma on latautunut, voimme etsiä sieltä jotakin mielenkiintoista. Hauska lead-soundi, kuten Game Blaster Lead, voi toimia hyvin. Ja miten me sen sovitamme? Yksinkertaisesti seuraamalla kappaleen sävelalajia, joka tässä tapauksessa on A-molli. Koska A-mollin sävelet kulkevat valkoisilla koskettimilla, työskentely on helppoa.

Lopuksi, jos huomaat, että joitain nuotteja on siirtynyt latenssin vuoksi, älä huoli. Quantize-toiminto auttaa tässä. Voit säätää sitä niin paljon kuin haluat, mutta 66 % on yleensä ihan hyvä lähtökohta.

Tämän prosessin läpi käytyäsi huomaat, että olet luonut jotain paljon monimuotoisempaa ja mielenkiintoisempaa kuin se yksinkertainen idea, josta aloitit. Se on musiikin tuottamisen taikaa.