SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Tilesettien valmistus 2

Oletetaan, että tarkoituksenasi on luoda pelin grafiikkaa ja erityisesti metsämaisemaa tilesettejä käyttäen. Prosessi on hyvin iteratiivinen ja suunnitteluvaihe on oleellinen. Käytännössä toistuvia tilejä, kuten kahden tilen yksikköjä, voi hyödyntää oman tilesetin luomisessa. Työskentelyn helpottamiseksi kannattaa näyttää pelin kokonaiskuva samalla, kun työstät grafiikkaa. Tämä antaa ymmärrystä siitä, miltä yksittäiset elementit tulevat näyttämään pelissä.

Kun työskentelet, esimerkiksi Tiled- ja Photoshop-ohjelmien ikkunat on hyvä asettaa vierekkäin. Tällä tavoin, kun teet muutoksia Photoshopissa ja tallennat PNG-tiedoston, näet välittömästi muutokset työn alla olevassa kentässä. Jos käytössäsi on sivupalkki, voit minimoida sen saadaksesi enemmän tilaa itse sisällölle. Jos huomaat puuttuvia tilejä Tiledissä, voit siirtyä Photoshopiin ja luoda tarvittavat osat.

Värien suhteen on monia mahdollisuuksia. Voit käyttää erilaisia vihreän sävyjä eri syvyyksissä oleville puille. Tämä lisää visuaalista syvyyttä ja realismia. Esimerkiksi saatat haluta vaaleampaa vihreää lähemmäksi katsojaa ja tummempaa syvemmälle metsään. Värien ja tilejen kokeilu on tärkeää ja niiden iteratiivinen tai vaiheittainen säätäminen auttaa sinua saavuttamaan haluamasi lopputuloksen.

Lopputuloksen ei tarvitse näyttää vielä täydellisyyttä. Sinun pitää vain luoda jotain, mikä etäisesti muistuttaa alkeellista versiota lopputuloksesta. Kun tilet toimivat nopeasti piirrettyinä versioina niin, että niistä saa ainakin selvän, on paljon turvallisempaa siirtyä muokkaamaan niiden yksityiskohtia. Älä tuhlaa aluksi paljon aikaa yksityiskohtiin, sillä suuret muodot saattavat muuttua hetkessä ja silloin kaikki yksityiskohtiin käytetty aika on hukkaan heitettyä.

Rectangular marquee -työkalulla valita alueen ja täyttää sen halutulla värillä. On syytä olla varovainen, ettei piirrä aiemmin luotujen tilejen yli. Tätä varten voit tehdä valinnan, jonka ulkopuolelle piirtäminen ei ole mahdollista. Näin saat rauhassa lisätä puuttuvia elementtejä.

Lopulta kun olet saanut tarvittavat tilet valmiiksi, voit siirtyä takaisin Tiled-ohjelmaan ja jatkaa metsämaiseman rakentamista. Voit käyttää erilaisia tilejä monipuolisesti ja luoda näin visuaalisesti kiinnostavia ympäristöjä. Esimerkkinä voit tehdä metsään pienen aukion tai lisätä syvennyksiä maastoon. Jos kaipaat vielä lisää yksityiskohtia, voit palata Photoshopiin ja jatkaa säätämistä.

Tämä prosessi antaa sinulle mahdollisuuden iteroida ja kehittää metsäympäristöä niin, että se istuu saumattomasti pelisi muihin elementteihin. Koska olet jatkuvasti vuorovaikutuksessa sekä Tiledin että Photoshopin kanssa, saat välittömän palautteen muutoksistasi ja voit säätää niitä tarpeen mukaan.

◄ Edellinen osa