Assault Trooper peli niille, jotka nauttivat strategisesta suunnittelusta ja hiiviskelystä toiminnan sijaan. Tässä pelissä ei ole kyse vain aseiden laukomisesta, vaan myös taktisesta ajattelusta: milloin on paras aika iskeä, milloin on parempi väistää. Vaikka pelissä on vahva sotilaallinen teema, se ei paljasta, minkä organisaation tai maan puolesta pelaaja taistelee. Tämä luo salaperäisen ilmapiirin ja antaa pelaajille mahdollisuuden keskittyä tehtävään ilman poliittista kontekstia.
Kokemus alkaa yksinkertaisesta, mutta tärkeästä vaiheesta: varusteiden valinnasta. Painorajoitukset tekevät tästä kriittisen taktisen elementin. Onko parempi ottaa mukaan enemmän aseita vai panostaa ensiapuvälineisiin? Ehkä kevyempi, hiljaisempi ase on järkevämpi valinta tehtävissä, joissa hiiviskely on avainasemassa. Valintoja on monia ja ne kaikki vaikuttavat pelikokemukseen merkittävästi.
Eräs pelin erottuva piirre on sen monipuolisesti suunnitellut tehtävät. Ei ole yhtä oikeaa tapaa suorittaa niitä. Tämä avoimuus strategiassa tekee pelistä erittäin uudelleenpelattavan. Tehtäväkohtaiset tavoitteet vaihtelevat, mutta yhtä kaikki ne vaativat huolellista suunnittelua ja tilannetajua. Vaihteluväli tehtävissä ulottuu dokumenttien hankkimisesta sotilaskohteiden tuhoamiseen. Osassa tehtävistä korostuu enemmän taktinen suunnittelu, toisissa taas nopea toiminta. Joka tapauksessa pelissä pärjää parhaiten, kun ymmärtää, milloin on aika toimia ja milloin on parempi vetäytyä.
Toinen huomionarvoinen seikka on pelin äänimaailma. Vaikka se on minimalistinen, se palvelee pelin kokonaisvaltaista tunnelmaa ja auttaa pelaajaa keskittymään olennaiseen. Esimerkiksi äänenilmaisin on erinomainen työkalu tehtävissä, joissa pelaajan on pysyttävä huomaamattomana.
Assault Trooper sisältää myös tehtäväeditorin.