”Fear & Hunger” on synkkä peli, joka yhdistää selviytymiskauhun ja luolastonryömijän elementtejä. Pelin tapahtumat sijoittuvat muinaisen linnakkeen uumeniin, joka toimii erilaisten olemassaolon tasojen nexus-pisteenä. Pelaajat ohjaavat neljää onnetonta seikkailijaa, jotka sukeltavat yhä syvemmälle pimeyteen paljastaakseen linnakkeen salaisuudet. Pelin maailma on erittäin synkkä ja se on tarkoitettu vain aikuisille pelaajille. Väkivalta, veri ja gore ovat arkipäivää ja kuolema on pelissä yksi helpoimmista tavoista päättää matka.
Pelissä on monia ominaisuuksia, kuten neljä erilaista hahmoluokkaa ja mahdollisuus värvätä lisähahmoja tiimiin. Pelin taistelujärjestelmä on vuoropohjainen, mutta siinä on uniikki kierre: pelaajat voivat tähdätä vihollisten yksittäisiä raajoja strategisesti vammauttaakseen ne, mikä lisää selviytymismahdollisuuksia. Viholliset voivat kuitenkin tehdä samoin pelaajan hahmoille. Pelin taistelussa ja selviytymisessä korostuu myös valmistautuminen ja varustautuminen. Pako voi olla usein paras vaihtoehto, mutta pelaajalla on monia muitakin keinoja selviytyä, kuten paremman varustuksen hankkiminen, erilaisten maagisten loitsujen oppiminen, hahmojen yhdistäminen, jumalten palvominen, taistelujen välttäminen puhumalla, uusien tiimiläisten rekrytoiminen, vihollisten etäältä ampuminen, ansojen käyttäminen ja niin edelleen. Pelaajan luovuus on avainasemassa.
Pelin graafinen tyyli yhdistää pikselitaiteen digitaaliseen maalaukseen, luoden omintakeisen visuaalisen kokemuksen. Sen alkuperäinen, tunnelmallinen soundtrack vahvistaa synkkää ja painostavaa ilmapiiriä. Pelin vaikeustaso on armoton ja se on suunniteltu klassisen kokeilun ja erehdyksen periaatteen mukaisesti. Pelaajat voivat odottaa aloittavansa pelin uudestaan ja uudestaan, mutta virheistä oppimalla he voivat edetä nopeasti linnakkeen syvempiin kerroksiin.
Dungeonin asettelu, tapahtumat, saaliit ja vihollisten sijoittelut ovat osittain satunnaisia, mikä pitää pelikokemuksen tuoreena toistuvilla pelikerroilla. Pelaajien on valittava asenteensa ja asemansa jumalten välisessä valtataistelussa, mikä vaikuttaa heidän kohtaamiinsa haasteisiin ja tarinan kulkuun. Pelin pelimekaniikka ja maailma tarjoavat pelaajille haastavan ja palkitsevan kokemuksen.