KILLBEAT on rytmipohjainen ammuskeluroguelike, jossa korostuvat nopea ja brutaali pelimekaniikka sekä laaja valikoima erilaisia rakennelmia. Pelaajat laskeutuvat Cadence Dropiin, salaperäiseen nieluun, joka on nielemässä kokonaisen kaupungin. Matkallaan heidän on taisteltava hirviöitä ja pomoja vastaan, sekä kohdattava haarautuvia tarinakohtaamisia edetessään syvemmälle kohti rytmin lähdettä.
Pelin tasot ovat proseduraalisesti generoituja, mikä takaa ainutlaatuisen pelikokemuksen jokaisella pelikerralla. Rytmi ohjaa pelaajan toimia, kuten ampumista, väistämistä, lataamista ja vihollisten viimeistelyä. Erilaisten synergisten rakennelmien luominen on avainasemassa, sillä hyökkäys on paras puolustus. Matkan varrella pelaajat voivat kerätä avattavia esineitä ja aseita hylätyssä huvipuistossa, joka roikkuu nielun reunalla.
KILLBEATin tarina paljastaa vähitellen rytmin lähteen, joka kaikuu Cadence Dropin syvyyksistä. Pelin haarautuvat kohtaamiset on suunniteltu strategisiksi sekä pelimekaniikan että tarinankerronnan kannalta. Pelaajat joutuvat tekemään päätöksiä, joilla on seurauksia syvemmälle edetessä.
Pelin soundtrack on saanut inspiraationsa EDM:stä ja metallimusiikista, ja siinä on tarttuvia vokaalileikemelodioita. Pelaajat voivat saavuttaa ”flow-tilan” ja pitää kombonsa yllä lisätäkseen uusia musiikki-instrumentteja kappaleisiin, mikä palkitsee heidät pelibonuksilla. Lisäksi pelissä on mahdollisuus luoda oma rytmi mukautetun musiikkitoiminnon avulla.