SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Kops, Jetro Lauha (1996) kansikuva

Kops

1996
MS DOS
Kops screenshotKops screenshotKops screenshotKops screenshot

Kuvaus

Kops on kaksiulotteinen painovoimaan perustuva peli, jossa pelaajat ampuvat toisiaan. Alkuperäinen versio julkaistiin vuonna 1996, ja tämä versio on porttaus DOS-versiosta Windowsille, ja se on julkaistu freeware-ohjelmistona. Pelissä ohjaat alusta viidellä näppäimellä: työntö (liikkuminen eteenpäin), käännös vasemmalle, käännös oikealle, pääaseen laukaisu ja erikoisaseen laukaisu.

Pelissä on mahdollista päivittää sekä pääase että erikoisase keräämällä tasoilla ilmestyviä tehosteita. Pääaseen tehosteen kerääminen korvaa sen heti uudella, ja pääaseen ammukset ovat rajattomat. Jos keräät huonomman aseen kuin sinulla jo on, et voi vaihtaa sitä takaisin. Erikoisaseella on rajoitettu määrä ammuksia, ja aluksessa voi olla 2-16 erikoisaselokeroa, joista vain yksi voi olla aktiivisena kerrallaan. Erikoisaselokeroa voi vaihtaa joko käymällä tukikohdassa tai keräämällä ”seuraava lokero” -tehosteen.

Tukikohdassa käydessäsi aluksesi korjataan automaattisesti, mutta korjauksen aikana olet altis hyökkäyksille. Tukikohtiin on myös palattava, kun viimeinen vihollinen on tuhottu. Vaikka tukikohdat ja muu maasto voivat tuhoutua, ne uudistuvat ajan myötä.

Pääaseen tehosteet tunnistaa niiden laatikoista, joissa ei ole kulmia. Erikoisaselokerot voivat käsitellä raskaampia aseita kuin pääaselokerot, mutta ne eivät saa virtansa aluksen pääfuusiogeneraattorista, joten niissä on rajoitettu määrä ammuksia. Kaikki erikoisaselokeroihin mahtuvat esineet eivät välttämättä ole aseita. Esimerkiksi kaasublasteri on tehokkaampi kuin suurblasteri, sillä se käyttää omaa virtalähdettään.

Pelissä on myös useita erilaisia aseita, kuten mega blaster, ja se on blaster-perheen huipentuma. Tutkimus uusien aseiden kehittämiseksi on kuitenkin liian kallista tällä teknologialla. Toinen esimerkki on miina. Antimateriaali-läheisyysmiinat ovat hauskoja käyttää; voit pudottaa niitä ahtaaseen paikkaan ja houkutella vihollisen sinne. Miinat aktivoituvat pienen viiveen jälkeen ja itse tuhoutuvat ajan myötä säästääkseen siivouskustannuksissa.

Oman tason ja taustakuvan luomiseksi tulee käyttää erillisiä PCX-tiedostoja. Kuvien tulee olla 8-bittisiä (256 väriä) ja käyttää samaa palettia. Kuvien valmistuttua ne voidaan muuntaa CONV-apuohjelmalla YOURLEV.KOP-tiedostoksi. Esimerkkinä tason grafiikasta voi katsoa EX_MAP.PCX ja EX_BACK.PCX tiedostoja.

Kops lataussivu
Latauslinkki
Lataussivulle
suomipelit.github.io
Ilmainen
Kops lähdekoodi
Lähdekoodi
github.com

Pelin tiedot

Julkaisuvuosi: 1996
Tila: Julkaistu
Lisenssi: ilmaispeli
Kehittäjä: Jetro Lauha
Julkaisija: Jetro Lauha
Teemat: lentäminen, kenttäeditori
Genret: toiminta, luolalentely
Pelaajat: yksinpeli, lokaali moninpeli

Järjestelmävaatimukset:
Pentium
100 MHz
32 Mt RAM
SDL 1.2 (Linux)
Mikäli olet pelin kehittäjä, ota yhteyttä ylläpitoon, niin voimme lisätä käyttäjätilillesi yksityiset muokkausoikeudet.