Pelissä pääpaino on realistisessa selviytymiskokemuksessa, jossa pelaaja kohtaa vihamielisiä hahmoja ja käsittelee aseita taktisesti. Tässä äärimmäisen haastavassa selviytymisympäristössä pelaajalla on mahdollisuus kohdata monenlaisia lääketieteellisiä ongelmia ja pelissä on myös perma-death elementtejä, eli pysyvää kuolemaa. Realistiset aseiden käsittelymekaniikat ja syvällinen hahmon simulointi lisäävät pelikokemuksen monimutkaisuutta.
Pelin maailma on dynaaminen ja sisältää erilaisia satunnaisesti esiintyviä pelitapahtumia, kuten onnettomuuspaikkoja, ilmahyökkäyksiä ja väijytyksiä. Myös erikoiskaupankäyntitehtäviä löytyy. Sään vaihtelut, kuten sade ja ukkosmyrskyt, lisäävät pelimaailman elävyyttä. Tämä kaikki tapahtuu pelattavassa maailmassa, joka koostuu yksittäisistä, toisiinsa yhdistetyistä kartoista. Kullakin kartalla on oma vaikeustasonsa NPC-tekoälyn suhteen ja ne perustuvat tosielämän paikkoihin. Mitä itään ja kohti Vostokia matkustat, sitä vaarallisemmaksi peli muuttuu, mutta saatavilla olevat esineet ovat myös arvokkaampia.
Pelaaja voi etsiä, varastoida ja valmistaa satoja erilaisia esineitä, jotka perustuvat tosielämän parametreihin ja jotka ovat jaoteltu eri loot-tasoihin. Tarjolla on aseita, työkaluja, kulutustavaroita, lääketieteellisiä tarvikkeita, sotilasvarusteita, elektroniikkaa ja vaatteita. Löydetyt esineet voidaan varastoida turvallisiin suojiin, jotka ovat ainoa tapa tallentaa peli. Suojat eroavat toisistaan kooltaan ja mukautettavuudeltaan ja useimmat niistä ovat myös helposti löydettävissä.
Pelaajilla on mahdollisuus käydä kauppaa erikoistuneiden pelisisäisten kauppiaiden kanssa. Nämä kauppiaat voivat myös tarjota erilaisia palveluja, kuten lääkinnällistä hoitoa tai aseiden huoltoa. Kaupankäynti perustuu intuitiiviseen järjestelmään, jossa kauppiaat voivat joko hyväksyä tai hylätä tarjoukset.
Pelin maailma on jaettu rajavyöhykkeeksi ja fyysiseksi rajaksi. Rajan ylittäminen on mahdollista erityisten rajanylityspisteiden kautta, jotka johtavat Vostokiin. Kullakin rajanylityspisteellä on oma ainutlaatuinen pelimekaniikkansa ja niihin liittyy tietty määrä riskiä. Vostok on vaarallinen ja salaperäinen alue, joka toimii perma-death vyöhykkeenä. Jos pelaaja kuolee Vostokissa, hän menettää kaiken, mukaan lukien suojissa varastoidut esineet ja tallennustiedostot.