Runo on kävelysimulaattoripeli, joka kertoo tarinan rakkaista muistoista, esteiden voittamisesta ja oman polun löytämisestä. Peli sijoittuu vanhaan perhekotiin maaseutu-Suomessa, jossa unohtuneet myytit, tarinat ja muinaiset legendat heräävät eloon. Juhannusaaton yöllä jotain tapahtuu, mikä saa rauhallisen maiseman liikkeelle. Mitä mökillä oikein tapahtuu?
Runoa pelataan hiirellä ja näppäimistöllä, ja yhden läpipeluukerran kesto on noin 1,5 tuntia. Pelissä ei ole tallennusjärjestelmää, joten se tulisi pelata yhdeltä istumalta – ja mieluiten kuulokkeet päässä!
Runo liittyy tarinoihin ja keskusteluihin kulttuuriperinnöstä, myyteistä ja kansanperinteestä. Inspiraatiota on ammennettu suomalaisesta kansalliseepoksesta Kalevalasta sekä muista lähteistä. Olemme hyödyntäneet omia lapsuudenmuistoja ja kunnioittaneet sukupolvelta toiselle siirtyneitä perinteitä ja tarinoita.
Ideaan tehdä peli kansanperinteestä pohjautui samanhenkisten ihmisten ryhmästä, jotka työskentelivät yhdessä vapaamuotoisissa yliopistotapaamisissa. Opiskelijat, tutkijat ja ammattilaiset humanistiselta alalta, pelisuunnittelusta ja taiteesta yhdistivät voimansa luodakseen Runo-pelin.
Peli sai rahoitusta AVEK:lta – Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus (2018) ja Suomen Kulttuurirahastolta (2020).