Sokkomato on kokeellinen ohjelma, jonka tarkoituksena ei ole tarjota varsinaista pelisisältöä, vaan tutkia ihmisten käsityksiä ja odotuksia pelistä. Ohjelma koostuu vain muutamasta koodirivistä ja sen tavoitteena on luoda illuusio siitä, että käyttäjä on tekemisissä oikean pelin kanssa.
Kun Sokkomato-ohjelma käynnistetään, se toimii siten, että se odottaa satunnaisen ajan, joka voi olla 0–5 sekuntia. Tämän jälkeen sovellus ilmoittaa käyttäjälle, että hän on ”kuollut”. Tämä yksinkertainen toiminto on ainoa, mitä ohjelma tarjoaa.
Ohjelman tarkoitus on hämätä käyttäjiä ja saada heidät uskomaan, että kyseessä on jonkinlainen peli. Sokkomato ei siis tarjoa varsinaista pelattavaa, vaan se toimii enemmänkin sosiaalisena kokeiluna kuin perinteisenä pelinä.