Volcano 2, joka on Tero Laitisen aloittama projekti, jäi beta-vaiheeseen kun sen kehitys keskeytettiin vuonna 2000. Peli noudattaa perinteistä sivusta kuvattua ammuskelumekaniikkaa, mikä oli suosittua jo aiemmassa Molez-pelissä. Vaikka se on tarkoitettu toiminnan ystäville, pelin haastavuustaso voi olla aloittelijoille sietämätön, sillä se vaatii nopeita refleksejä ja kykyä hallita useita toimintoja samanaikaisesti. Pelaajan on heti pelin alussa ostettava aseita ja varusteita, mikä vaatii huolellista suunnittelua ja budjetin hallintaa, sillä varusteiden liiallinen kantaminen voi vaikeuttaa liikkumista ja aseiden vaihtamista kriittisissä tilanteissa.
Rahankäyttö on olennainen osa peliä, sillä pelaajat keräävät rahaa laava-ansoilla, jotka muuntavat laavan rahaksi. Tämä raha mahdollistaa uusien aseiden ja varusteiden ostamisen, mikä on keskeistä pelin edetessä. Asevalikoima on laaja, sisältäen perinteiset pistoolit, haulikot ja konekiväärit sekä erikoisaseet kuten plasmaseet ja valosapelit. Valosapelin käyttö on rajoitettua lähitaistelussa, mutta se on tehokas botteja vastaan, jotka ovat yksi pelin päävastustajista.
Pelin pelimuodot ovat rajoitetut: botin tappaminen ja perinteinen deathmatch. Botin tappamismoodissa pelaajat voivat säätää botin määrää ja aseita asetusten kautta, mikä lisää mukautettavuutta ja strategista suunnittelua pelikokemukseen. Grafiikka ja äänimaailma ovat yksinkertaisia, ja peli on suunniteltu DOS-ympäristöön, mikä voi olla rajoitus uudempien käyttöjärjestelmien käyttäjille. Pelin mukana tuleva editori mahdollistaa käyttäjien luoda omia kenttiä, mikä lisää pelin pitkäikäisyyttä ja mukautettavuutta.
Vaikka peli ei koskaan valmistunut täysin, sen lähdekoodi on vapaassa levityksessä (sisältyy pelipakettiin), mikä mahdollistaa muiden kehittäjien jatkaa siitä, mihin Laitinen jäi. Tämä tekee Volcano 2:sta ainutlaatuisen esimerkin pelikehityksen historiasta ja yhteisön osallistumisen voimasta.