SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Pitääkö roolipelissä olla mahdollisuus tehdä kaikki?

Etusivu Keskustelu Pelinkehitys Pelisuunnittelu Pitääkö roolipelissä olla mahdollisuus tehdä kaikki?

Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #4872
    Juha Keränen
    Ylläpitäjä

      Juteltiin tällasesta eilen Discordissa, niin aattelin pistää tännekkin kyssäriä.

      Oon pohtinu, että jos tekis roolipelin, niin varmaan haluaisin siihen tyylii aikarajoja joillekki eventeille ja sit asioita, jotka oikeasti lukitsee sisältöä pois. Joo, se tarjoais uudelleenpelattavuutta, mutta tärkeämpää kuin se on, että se tekis siitä pelistä kokemuksen, jossa sun valinnoilla on väliä.

      Mun mielestä roolipelin tarkoitus nimenomaan ei ole vain tarjota pelaajalle kaikki questit ja kaikki itemit ja kaikki mitä pelissä on. Se olisi kiertoajelu.
      Mun mielestä pelin tarkoitus on tarjota kokemus. Tällä hetkellä ei tule kauheasti mieleen roolipelejä, jotka tarjoais mitään lähellekään tommosta. Voit aina tehdä mitä ikinä haluat ja vaikka päätätkin jotain nii ei mitään hätää, sun päätöksellä ei ollut mitään väliä, niin voit aina palata takaisin. Sen takia Bethesdan peleissä ei voi tappaa tiettyjä hahmoja, koska se antais pelaajalle liikaa päätösvaltaa ja se ei sitten vois nähdä ihan kaikkea mitä siihen peliin on tehty.

      Minusta taas on paljon kiinnostavampaa antaa pelaajalle valta päättää asioita. Ja sitten kun päätät jotain, niin sun päätöksellä on seurauksia. Ei seurauksia niitä pelin tyyppejä kohtaan, koska let’s be honest, who cares. Sillä on seurauksia sinulle pelaajana.

      Suurin ongelma minusta on pelit, jotka yrittää olla molempia. Niinku Cyberpunk. Koko pelin ajan voit tehdä ihan mitä tahansa ja millään ei ole yhtään mitään väliä. Aina vaan soitetaan joku ennalta määrätty puhelu ja se oli siinä. Sitten kuitenkin lopussa sun pitää valita ja sen valinnan perusteella saat sisältöä ja muut sisällöt lukkiutuu pois. Pitäis olla konsistentti.

      Ku tehään roolipeli, niin tehään roolipeli. Bethesdan tuotokset on hädin tuskin kumpaakaan. Ne ei ole pelejä, koska et oikeastaan tee mitään, jota ei olis etukäteen jo sulle päätetty. Ja myös roolien suhteen se on äärimmäisen vesitetty, koska pelaat tiettyä roolia vain pinnallisesti. Ne sun päätökset ei johda mihinkään, joten asia, joka oikeasti tekee susta jonku hahmon, on otettu sulta pois.

      Ja ei siinä, jotku haluaa vaan kiertoajelun, että ne saa nähä läjän siistejä juttuja. Mun mielestä siinä vaiheessa on vaan sama kattoa leffaa. Mä haluan kokemuksen, jossa voin tehdä siistejä juttuja. En ole oikeastaan ikinä pelannut tietokoneella yhtään roolipeliä, josta olisin todella tykännyt. Joo Oblivion on mun suosikki sen maailman takia, mutta mitä pelaamiseen tulee, niin se on vaan hakkaa morsoja ja sitten hakkaa lisää morsoja.

      Mitä ajatuksia herättää?

    Esillä 1 viesti (kaikkiaan 1)
    • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.