Unity lisää uuden maksun pelien asennuksiin alkaen tammikuusta 2024
Unity-peliyhtiö tulee lisäämään uuden ”Runtime Fee” -maksun, joka peritään pelien käyttäjämäärien ja tuottojen perusteella. Maksu astuu voimaan, kun kehittäjät ylittävät tiettyjä tuotto- ja asennusrajapyykkejä, jotka vaihtelevat eri lisenssisuunnitelmien mukaan.
Unity Personal ja Unity Plus -lisenssien haltijat joutuvat maksamaan lisämaksun, kun heidän projektiensa tuotto ylittää 200 000 dollaria 12 kuukauden aikana ja asennuksia on yli 200 000. Unity Pro ja Unity Enterprise -lisenssien käyttäjillä rajapyykit ovat korkeammat: maksu astuu voimaan, kun tuotto ylittää miljoona dollaria ja asennuksia on yli miljoona 12 kuukauden aikana.
Maksut laskutetaan kuukausittain, ja summa per asennus vaihtelee lisenssisuunnitelman mukaan. Personal- ja Plus-lisenssien haltijat maksavat kiinteän 20 sentin maksun per asennus. Pro- ja Enterprise-käyttäjien maksu alkaa 15 sentistä ja skaalautuu alaspäin asennusmäärien kasvaessa.
Unity Personal ja Unity Plus | Unity Pro | Unity Enterprise | |
---|---|---|---|
Unityn ajonaikaiset maksukynnykset täytyttävä | |||
Tuottokynnys (USD) | 200 000 $ (viimeiset 12kk) | 1 000 000 $ (viimeiset 12kk) | 1 000 000 $ (viimeiset 12kk) |
Asennuskynnys | 200 000 (koko elinkaari) | 1 000 000 (koko elinkaari) | 1 000 000 (koko elinkaari) |
Asennukset yli asennuskynnyksen | Vakio kuukausihinta | ||
1–100000 | 0,20 $ per asennus | 0,15 $ per asennus | 0,125 $ per asennus |
100001–500000 | 0,075 $ per asennus | 0,06 $ per asennus | |
500001–1000000 | 0,03 $ per asennus | 0,02 $ per asennus | |
1000001+ | 0,02 $ per asennus | 0,01 $ per asennus | |
Asennukset yli asennuskynnyksen | Nousevan markkinan kuukausihinta | ||
1+ | 0,02 $ per asennus | 0,01 $ per asennus | 0,005 $ per asennus |
Maksu vaihtelee myös maantieteellisesti. Esimerkiksi Intian kaltaisissa nousevissa markkinoissa maksu on alhaisempi. Ilmaisten pelien kehittäjillä on mahdollisuus kompensoida maksua hyödyntämällä muita Unityn palveluita, kuten LevelPlay-mainonnanvälityspalvelua. Unity totesi blogissaan ottavansa käyttöön Runtime Fee -maksun tuotto-osuuden sijaan, koska se antaa kehittäjille mahdollisuuden säilyttää pelien käyttäjästä saadut jatkuvat taloudelliset hyödyt.
Maksun perustana on Unity Runtimen, pelien toiminnan mahdollistavan ohjelmiston jatkuva kehitys ja ylläpito. Unity Createn presidentti Marc Whitten kuvaili maksun olevan suunnattu erityisesti niille kehittäjille, jotka ovat saavuttaneet ”skaalautuvaa menestystä” peleillään, antaen samalla pienemmille studioille aikaa kasvattaa yleisöään ennen lisäkustannusten maksamista.
Maksun keräämisen osalta Unity hyödyntää omaa data-analyysiään. Tämä tieto kerätään monista eri lähteistä, ja se on säännösten, kuten GDPR:n ja CCPA:n, mukainen. Jokainen uusi asennus lasketaan maksuun, myös pelin uudelleenasennukset ja laitteiston vaihdokset. Yhtiö aikoo käyttää olemassa olevaa petoksen tunnistusteknologiaa estääkseen luvattomien kopioiden aiheuttamia ylimääräisiä maksuja.
Kehittäjät, jotka ovat jo ylittäneet tulorajan ja asennuskynnyksen, alkavat maksaa ”Runtime Fee” -maksua kaikista uusista asennuksista 1. tammikuuta 2024 jälkeen. Maksu koskee myös vanhoja pelejä, jotka ovat ylittäneet nämä rajat jo vuosia sitten. Unity korostaa, että maksu ei ole takautuva.
Unityn mukaan maksu ei ole pakollinen kaikille kehittäjille, vaan sen voi kiertää hyödyntämällä muita Unityn palveluita, kuten LevelPlay-mainonnan välityspalvelua. Tämä vaihtoehto saattaa olla erityisen houkutteleva ilmaispelien kehittäjille, jotka usein näkevät korkeamman asennusmäärän.
Whitten kertoo, että yhtiö haluaa ”parantaa arvonvaihtoa” itsensä ja kehittäjien välillä. Maksun käyttöönotto on osa laajempaa pyrkimystä investoida moottoriin ja sen jatkokehitykseen. Vaikka uusi maksurakenne on herättänyt huolta erityisesti indie-kehittäjien keskuudessa, Whitten korostaa, että suurin osa Unityn käyttäjistä ei ole aiemmin maksanut ja ei tule maksamaan uuden maksurakenteen myötä.
Unity myös päivittää lisenssisuunnitelmiaan myönteisesti. Kaikkiin suunnitelmiin lisätään uusi pilvipohjainen varastointijärjestelmä, Unity DevOps -työkalut ja Unityn generatiivinen tekoälyteknologia ”ilman lisäkustannuksia” alkaen marraskuusta 2023.
Lue lisää:
https://blog.unity.com/news/plan-pricing-and-packaging-updates
https://unity.com/pricing-updates
https://forum.unity.com/threads/unity-plan-pricing-and-packaging-updates.1482750/