SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Android ja iOS saavat C#-tuen Godot 4.2:ssa

Godot-pelimoottorin versioon 4.2 on tuotu merkittäviä päivityksiä C#-kielen tukemiseksi, erityisesti mobiilialustoilla. Aiemmissa versioissa C#-projektit eivät voineet viedä pelejä Android- ja iOS-alustoille, mutta tämä on nyt mahdollista Godot 4.2:n myötä.

Tämä kehitysaskel perustuu .NET Coren hosting APIen käyttöönottoon, joka korvasi aikaisemman Mono-pohjaisen toteutuksen. Mono on avoimen lähdekoodin ristiin toimiva .NET Frameworkin toteutus, mutta sen käyttö Godotissa on vähenemässä .NET:n yhdistymisen myötä.

Android-alustalle tuen kehittämisen on toteuttanut RedworkDE, ja se perustuu .NET 7.0 tai uudemman version käyttöön. Tämä mahdollistaa pelien viennin Android-laitteille, mutta joitakin rajoituksia on vielä olemassa. Esimerkiksi Androidin omia sidoksia ei ole saatavilla, mikä voi aiheuttaa ongelmia tietyissä API-kutsuissa.

iOS-tuki, jonka kehityksestä vastasi Andreia Gaita, hyödyntää .NET 8.0:n NativeAOT-ominaisuutta. NativeAOT mahdollistaa natiivien binäärien luomisen, mutta sen käyttö iOS:lle on toistaiseksi kokeellista. iOS:lle vieminen onnistuu vain macOS-laitteelta ja vaatii Xcoden käyttöä.

Web-alustan tuki puuttuu edelleen versiosta 4.2. Godot käyttää Emscripteniä viemään C++-koodia Web Assemblyksi (WASM), mutta C#-projekteille tämä ei ole suoraan sovellettavissa, sillä .NET odottaa olevansa pääohjelman sisääntulopiste.

Desktop-alustat, kuten Windows, macOS ja Linux, ovat tukeneet C#:ää jo versiosta 4.0 lähtien. Kaikki .NETin runtime-versiot ovat tuettuja näillä alustoilla, ja käyttäjät voivat valita eri runtime-versioita muokkaamalla C#-projektitiedostoa.

Lue lisää Godot:n sivuilta:
https://godotengine.org/article/platform-state-in-csharp-for-godot-4-2/