SuomiGameHUB

Maailma tarvitsee pelejä

Blender 4.0 siirtyy betavaiheeseen

Blender 4.0 siirtyy betavaiheeseen ja julkaisupäivä on asetettu 7. marraskuuta 2023. Uudet ominaisuudet ja päivitykset kattavat laajan kirjon alueita, aina mallinnuksesta ja animoinnista renderöintiin.

Mallinnus ja Transformaatiot

Käyttäjät voivat nyt navigoida samanaikaisesti tehdessään erilaisia transformaatioita, kuten liikuttamista, kiertoa ja skaalausta. Tämä on mahdollista pitämällä Alt-näppäintä pohjassa. Uutena lisäyksenä ’Snap Base’ -toiminto auttaa kohteiden tarkassa sijoittelussa. Luurangon ’bones’ tukevat nyt myös ’Align Rotation to Target’ -asetusta, mikä mahdollistaa tarkemman sijoittelun.

Animaatio ja Riggaus

Pose-kirjasto on saanut uuden ulkoasun ja se hyödyntää nyt uutta asset-hyllyä, joka tekee pose-asetuksista helpommin saatavilla. Kanavalistojen taustavärit on muutettu niin, että teksti on helpompi lukea. Vanhat 1-9 pikakuvakkeet kokoelmien näkyvyyden vaihtamiseen on poistettu Pose-tilasta ja monet muutkin taaksepäin yhteensopimattomat muutokset on tehty.

Luurankojen ja Luuvärien Uudistukset

Isoimpana uudistuksena ovat nimetyt luukokoelmat, jotka korvaavat vanhat numeroidut kerrokset ja luuryhmät. Tämä mahdollistaa yksityiskohtaisemman organisoinnin ja hallinnan. Värit on nyt määritelty yksilöllisesti jokaiselle luulle, mikä antaa animaattoreille enemmän vapautta luurankojen personoinnissa.

Bendy Bones

Bendy Bones -ominaisuuteen on lisätty uusi tapa kartoittaa verteksejä B-Bone-segmentteihin. Uusi metodi ottaa huomioon lepoasennon kaarevuuden, mikä tarjoaa paremman deformaation esimerkiksi suun kulmissa.

Renderöinti ja Materiaalit

Principled BSDF -solmu on päivitetty ja se tukee nyt laajempaa valikoimaa materiaalityyppejä, mukaan lukien uudet mikrokuituvarjostusmallit. Glossy ja Anisotropic BSDF:t on yhdistetty yhdeksi Glossy BSDF:ksi, jolla on anisotropian säätö.

Valaistus ja Värihallinta

Valaistuksen osalta on tehty useita muutoksia, jotka parantavat energian säilymistä ja yhteensopivuutta muiden renderöintiohjelmien kanssa. Uusi AgX View Transform tarjoaa parempaa värien käsittelyä yli-valottuneilla alueilla verrattuna aiempaan Filmic-transformiin.

Tekstuurit

Noise Texture ja Voronoi Texture -solmuille on lisätty uusia sisääntuloja, jotka mahdollistavat monimutkaisempien ja yksityiskohtaisten tekstuurien luomisen.

Python/RNA API Muutokset

Kehittäjille merkittäviä muutoksia ovat tapahtuneet Python/RNA API:ssa, mukaan lukien FCurve.update()-funktion ja Action.frame_range-ominaisuuden päivitykset.

Tämä päivitys tuo monia odotettuja ominaisuuksia ja parannuksia, jotka vaikuttavat laajasti eri työnkulkuun. Se tarjoaa käyttäjille lisää työkaluja ja vapauksia, mutta vaatii myös olemassa olevien projektien päivitystä uusien toimintojen ja muutosten myötä.

Lataa Blender 4.0.0 Beta:
https://builder.blender.org/download/daily/