Flax 1.8 tuo mukanaan .NET 8 tuen ja uusia ominaisuuksia pelikehittäjille
Flax Engine -pelikehitysympäristöön on julkaistu merkittävä päivitys, versio 1.8. Uusin päivitys sisältää joukon odotettuja ominaisuuksia, jotka parantavat kehittäjien työskentelyä ja pelien suorituskykyä monin eri tavoin.
Yksi merkittävimmistä päivityksistä on .NET 8:n tuki, joka tuo mukanaan C# 12:n ja viimeisimmät suorituskykyparannukset. .NET 8:n LTS-status takaa sen ylläpidon Microsoftin toimesta aina marraskuuhun 2026 asti. Flaxin kehitystiimi seuraa Microsoftin virallista julkaisusykliä, varmistaen että Flax-työkalujen ekosysteemi pysyy ajan tasalla .NET-versioiden kanssa.
Mobiilialustoille suunnattu parannus on ASTC-tekstuurinpakkaustuen iOS- ja Android-laitteille. Tämä ominaisuus mahdollistaa jopa 80% pienemmän tekstuurinpakkauksen muistinkäytön, mikä nopeuttaa pelien latausaikoja ja parantaa renderöintitehoa vähentämällä GPU-muistista luettavan tekstuuridatan määrää.
Uudistuksia on tehty myös käyttöliittymän muokkaamisen saralla, sillä Flax 1.8 tuo käyttöön uuden UI-editorin. Tämä helpottaa merkittävästi käyttöliittymien suunnittelua ja iterointia suoraan Prefab- tai Game-ikkunassa.
Mallientuontiprosessi on saanut myös uuden, tehokkaamman Prefab-vaihtoehdon. Tämän ansiosta kehittäjät voivat nyt tuoda .fbx-mallitiedostoista suoraan kaikki meshit, materiaalit, tekstuuri ja animaatiot, luoden niistä prefab-omaisuuden, joka sisältää koko alkuperäisen tiedoston rakenteen.
Fyysisen simulaation osalta Flax on lisännyt uusia ominaisuuksia paremman ajokokemuksen tarjoamiseksi, kuten paremmat ohjausasetukset ja tuen panssarivaunuille.
Animaatioiden debuggaus on nyt entistä tehokkaampaa uuden Anim Graph -live-debuggaustoiminnon myötä. Uusi juuriliikkeen (Root Motion) ominaisuus mahdollistaa tiettyjen liikkeen komponenttien soveltamisen hahmon liikkeeseen, parantaen näin esimerkiksi Mixamo-hahmojen juuriliikettä.
Spline-editoriin on lisätty uusia parannuksia, kuten uusien pisteiden lisääminen suoraan hiiren näyttöasennosta Ctrl-näppäintä ja oikeaa hiiren nappia käyttäen, sekä mahdollisuus lukita spline-pisteet toisiinsa Shift-näppäintä pohjassa pitäen.
Lisäksi Flax 1.8 tuo mukanaan fallback-fonttien tuen tekstien renderöinnille, parantaen erityisesti CJK-merkkien (kiina, japani, korea) tukea ja mahdollistaen laajemmat lokalisointi- ja internalisointimahdollisuudet Flax-projekteissa.
♞
Lue lisää ja lataa Flax sivulta:
https://flaxengine.com/blog/flax-1-8-released/